Kankaan kampuksella vieraili mielenkiintoinen,
kiertotalouden moniosaaja Seija Lukkala Globe Hope Oy:stä 5.12.2018. Hän piti kaksi saman sisältöistä luentoa,
joiden teemana oli Kiertotaloudesta uutta vastuullista liiketoimintaa. Luennolle
osallistui n. 75 luovan alan opiskelijaa, kouluttajia ja muuta henkilökuntaa.
Seija Lukkala uskoi jo vuonna 2003 (15 vuotta sitten), että
suomalainen kierrätystekstiili voisi olla ajaton ja kestävä design-tuote. Heräsin
siihen, että kertakäyttökulttuuri yleistyi vaatteissa, ja että tekstiiliä
kulutettiin yli luonnonvarojen, kertoi Lukkala.
Ensimmäinen kierrätysvaatemallisto
Hope esiteltiin Vatevan messuilla vuonna 2003. Armeijan ja sairaaloiden
kierrätystekstiilistä valmistettu ideamallisto sai ristiriitaisen vastaanoton:
vastuulliset kuluttajat ihastuivat, sisäänostajat hämmentyivät ja muotiala
pöyristyi. Globe Hopen ensimmäinen valikoimatuote oli Nokian kumisaappaan
varresta tehty iltalaukku. Kumisaappaan heijastin oli jätetty laukun reunaan,
jotta se valaisisi kantajansa myös pimeässä.
Tarinassa painottuivat yrityksen
historia ja uudet linjaukset sekä yrityksen toimintaan sitoutunut henkilöstö,
mutta myös jatkuva muutos ja unelmointi. Lisäksi liikeidea pitää muotoilla
napakasti ja kohderyhmä määrittää toiminnan alussa. Markkinointitutkimus
kannattaa ehdottomasti tehdä, jos siihen on mahdollisuus, sillä omat visiot
voivat olla ihan jotain muuta, kuin mitä tutkimus osoittaa.
Seija Lukkala piti tärkeänä myös kykyä unelmoida, luovuutta ja
ennakkoluulottomuutta sekä kykyä visioida tulevaa. Yrittäjyys on jatkuvaa
muutosta, ja paikalleen pysähtyminen on ”vaarallista” ja näivettää yritystoiminnan
melko nopeasti. Lukkalan mukaan esimerkiksi
vuoden nuorten suunnittelijoiden käyttö on kehittänyt tuotteita ja
tuotevalikoimaa, ja tuonut uutta raikkautta myös muuhun tekemiseen.
Monia oppimisen paikkoja, kuten myös
yllätyksiä on tuullut eteen. Aluksi on tärkeää löytää sopivia materiaaleja, kehittää
ja laajentaa materiaalien hankintaa sekä saada yritystoiminnalle näkyvyyttä.
Viestintä ei ollut kovin ongelmallista, sillä poikkeavan yritysidean myötä
Globe Hope sai jo alkuvaiheessaan paljon julkisuutta. Myös joidenkin
yhteensattumien kuten yllättävien puhelujen tai oikeiden ihmisten tapaamisen myötä
yritystoiminta on kehittynyt tai saanut uuden suunnan tai tuotevalikoima on
kehittynyt. yrittäjyydessä on myös sudenkuoppansa. Työ on mukaansa tempaavaa,
joten on hyvä tuntea omat rajansa ja hoitaa itseään, ettei väsähdä tai
uuvu.
Erilaisten vaiheiden kautta syntyi design-konsepti,
joka muutti koko toimialaa. Nykyisin Globe Hopesta on kehittynyt suomalainen
design-talo, jonka valikoimiin kuuluu laukkuja ja asusteita sekä luonnonkosmetiikkaa.
Yritys uudisti brändi-ilmeensä syksyllä 2018, ja keskittyy jatkossa
vastuulliseen ekodesigniin. Uusi logo kuvaa arvomaailman muutosta, jossa
vastuullinen design on uusi suunnittelun standardi. Seija Lukkalan mukaan nykyisen
yrityksen toiminnan lähtökohtana on tarina, jonka mukaan ”hylätystä ja
unohdetusta tehdään rakastettavaa ja arvottomasta arvokasta.”
Innostava ja mielenkiintoinen
yritystarina antoi ajateltavaa ja pohdittavaa luentoa kuuntelemaan tulleelle
yleisölle. Kaikki on mahdollista, kunhan on selkeä päämäärä ja osaa unelmoida, sekä
on valmis tekemään paljon töitä unelmien eteen ja uskoo siihen, mitä tekee.
Lähteet
Kiertotaloudesta uutta
vastuullista liiketoimintaa -luento 5.12.2018, GRADIA, Kankaan kampus.
Teksti ja kuva Sirpa Vauhkala