Kiertotaloudesta uutta vastuullista liiketoimintaa

Kankaan kampuksella vieraili mielenkiintoinen, kiertotalouden moniosaaja Seija Lukkala Globe Hope Oy:stä 5.12.2018. Hän piti kaksi saman sisältöistä luentoa, joiden teemana oli Kiertotaloudesta uutta vastuullista liiketoimintaa. Luennolle osallistui n. 75 luovan alan opiskelijaa, kouluttajia ja muuta henkilökuntaa.

Seija Lukkala uskoi jo vuonna 2003 (15 vuotta sitten), että suomalainen kierrätystekstiili voisi olla ajaton ja kestävä design-tuote. Heräsin siihen, että kertakäyttökulttuuri yleistyi vaatteissa, ja että tekstiiliä kulutettiin yli luonnonvarojen, kertoi Lukkala.




Seija Lukkalan luento 5.12.2018 GRADIA, Kankaan kampus.

Ensimmäinen kierrätysvaatemallisto Hope esiteltiin Vatevan messuilla vuonna 2003. Armeijan ja sairaaloiden kierrätystekstiilistä valmistettu ideamallisto sai ristiriitaisen vastaanoton: vastuulliset kuluttajat ihastuivat, sisäänostajat hämmentyivät ja muotiala pöyristyi. Globe Hopen ensimmäinen valikoimatuote oli Nokian kumisaappaan varresta tehty iltalaukku. Kumisaappaan heijastin oli jätetty laukun reunaan, jotta se valaisisi kantajansa myös pimeässä.

Tarinassa painottuivat yrityksen historia ja uudet linjaukset sekä yrityksen toimintaan sitoutunut henkilöstö, mutta myös jatkuva muutos ja unelmointi. Lisäksi liikeidea pitää muotoilla napakasti ja kohderyhmä määrittää toiminnan alussa. Markkinointitutkimus kannattaa ehdottomasti tehdä, jos siihen on mahdollisuus, sillä omat visiot voivat olla ihan jotain muuta, kuin mitä tutkimus osoittaa.

Seija Lukkala piti tärkeänä myös kykyä unelmoida, luovuutta ja ennakkoluulottomuutta sekä kykyä visioida tulevaa. Yrittäjyys on jatkuvaa muutosta, ja paikalleen pysähtyminen on ”vaarallista” ja näivettää yritystoiminnan melko nopeasti. Lukkalan mukaan esimerkiksi vuoden nuorten suunnittelijoiden käyttö on kehittänyt tuotteita ja tuotevalikoimaa, ja tuonut uutta raikkautta myös muuhun tekemiseen.

Monia oppimisen paikkoja, kuten myös yllätyksiä on tuullut eteen. Aluksi on tärkeää löytää sopivia materiaaleja, kehittää ja laajentaa materiaalien hankintaa sekä saada yritystoiminnalle näkyvyyttä. Viestintä ei ollut kovin ongelmallista, sillä poikkeavan yritysidean myötä Globe Hope sai jo alkuvaiheessaan paljon julkisuutta. Myös joidenkin yhteensattumien kuten yllättävien puhelujen tai oikeiden ihmisten tapaamisen myötä yritystoiminta on kehittynyt tai saanut uuden suunnan tai tuotevalikoima on kehittynyt. yrittäjyydessä on myös sudenkuoppansa. Työ on mukaansa tempaavaa, joten on hyvä tuntea omat rajansa ja hoitaa itseään, ettei väsähdä tai uuvu.

Erilaisten vaiheiden kautta syntyi design-konsepti, joka muutti koko toimialaa. Nykyisin Globe Hopesta on kehittynyt suomalainen design-talo, jonka valikoimiin kuuluu laukkuja ja asusteita sekä luonnonkosmetiikkaa. Yritys uudisti brändi-ilmeensä syksyllä 2018, ja keskittyy jatkossa vastuulliseen ekodesigniin. Uusi logo kuvaa arvomaailman muutosta, jossa vastuullinen design on uusi suunnittelun standardi. Seija Lukkalan mukaan nykyisen yrityksen toiminnan lähtökohtana on tarina, jonka mukaan ”hylätystä ja unohdetusta tehdään rakastettavaa ja arvottomasta arvokasta.”

Innostava ja mielenkiintoinen yritystarina antoi ajateltavaa ja pohdittavaa luentoa kuuntelemaan tulleelle yleisölle. Kaikki on mahdollista, kunhan on selkeä päämäärä ja osaa unelmoida, sekä on valmis tekemään paljon töitä unelmien eteen ja uskoo siihen, mitä tekee.

Lähteet
Kiertotaloudesta uutta vastuullista liiketoimintaa -luento 5.12.2018, GRADIA, Kankaan kampus.




Teksti ja kuva Sirpa Vauhkala