Kiertotalous yrittäjyyttä pelaamalla

Pelasimme Circula kiertotalous- ja yrittäjyyspeliä Gradia Jyväskylän luovien alojen henkilökunnan sekä muutaman vierailijan kanssa ensimmäisen kerran Jyväskylässä 24.8.2018. Ajankohdasta − perjantai-iltapäivästä − ja lukuvuoden alkukiireiden aiheuttamasta pikkuväsymyksestä huolimatta pelaaminen tempaisi jo silloin mukaansa. Syklin ja Nuori Yrittäjyys ry:n järjestämään koulutukseen osallistui 25 henkilöä, jotka saivat omakohtaisen kokemuksen pelaamisesta.


Circula-pelin pelaamista on laajennettu pikkuhiljaa vuosien 2019-2020 aikana. Pelin toimivuutta on kokeiltu osana yrittäjyysopintoja kuten oman yritysidean ideointiin, osana tiimivalmennusta, mutta myös opintojaan aloittavan ryhmän ryhmäyttämiseen.

Pelin alussa jokaiselle osallistujalle jaetaan kaksi korttipakkaa, joista toinen edustaa taitoja ja toinen vahvuuksia. Jokainen pelaaja valitsee molemmista korttipakoista kolme kuvaavinta, ja esittelee ydinosaamistaan ja persoonallisuuttaan taito- ja vahvuuskorttien avulla. Havaitsimme pian, että kaikkien osaamisella on käyttöä. Resurssikortit toimivat myös päin vastoin eli niiden avulla voidaan koota omia heikkouksia ja etsiä opiskelijaryhmästä henkilöitä, joilla on täydentävää osaamista ja taitoja.

Pelin edetessä tiimeille jaetaan yrityksen ydinresursseja kuvaavat resurssikortit, joiden ympärille yritysidea alkaa rakentua. Resurssikortit sisältävät kuvauksen siitä, mitä välineitä ja materiaaleja yrityksellä on käytettävissään.

Pelillä on tuettu myös monialaisen minicapin toteutusta. Minicampilla tarkoitetaan yhden päivän monialaista koulutusta, jonka aikana Ny-yritysidea puristetaan selkeään muotoon. Vahvuus- ja taitokortteja hyödynnettiin mm. opiskelijoiden esittäytymisessä. Jokainen sai vuorollaan kehua itseään, ja kuvalla vahvuuksiaan sekä osaamistaan.


Yritysideat kehittyvät Pia Kotron tuella

Kokemusten perusteella Circula-pelin ideaan on helppo päästä sisään. Toimiva tiimikohtainen pelaajamäärä on n. 3-4 henkilöä. Pelin edetessä yritysideat kehittyvät hieman eri tahtiin, ja osalle ryhmistä on tullut jopa kiire. Lisäväriä peliin toi yllätyskorttien käyttö, koska tiimi saattoi esimerkiksi menettää jonkin resurssin tai joutui kauppaamaan omaa osaamistaan johonkin toiseen tiimiin. Tiimien välille syntyi luontevaa vuorovaikutusta. Joissain tiimeissä yllätyskortit koettiin erityisen piristäviksi, koska ne sekoittivat hieman kehittyvää ideaa. Osa pelaajista toivoi jopa enemmän yllätyksiä ja draamaa.

Noin kolmen tunnin tiiviin pelaamisen tuloksena on syntynyt kiinnostavia yritysideoita. Pelin perusidea tiivistyi ja napakoitui minuutin pitchauksessa, jonka tiimit esittelivät lopuksi vuorollaan. Pitchausten jälkeen osa pelaajista jäi pohdiskelemaan sitä, voisiko pelin aikana syntynyt idea toimia oikeasti. Näistä syntyi mielenkiintoisia keskusteluja.

Innostavaa pelaamisessa oli yhdessä ideoiminen, tekeminen ja oppiminen. Pelikokemuksen perusteella peliä voi hyödyntää esimerkiksi ryhmäytymisessä, osana yrittäjyysopintoja, yritysidean kiteyttämisessä tai henkilöstökoulutuksia. Henkilökohtainen kokemus pelistä on tärkeä etenkin silloin, jos haluaa ohjata peliä.

Iida & Anni ja pelin riemu.

Circula-peli on oivallinen apuväline, eri alojen opiskelijoiden välisessä tiimiyttämisessä. Tuore kiertotalouden tarjoamien resurssien yhdistäminen, ja yritysidean monialainen kehittely voivat olla kimmoke innovatiivisen yritysidean syntymiselle.

Circula® on tuotettu Sitran rahoituksella ja julkaistu Creative Commons CC BY-NC-ND -lisenssillä. Sisältöä voi käyttää opetustarkoituksessa, mutta ei kaupallisesti. Pääset tutustumaan Circulaan tarkemmin täällä: Circula.

Teksti ja kuvat Sirpa Vauhkala