INNOLAB – TUOTEKEHITYSTÄ YHDESSÄ YRITYKSEN KANSSA

Hankkeen yhtenä tavoitteena oli kehittää innovointitaitoja.  Hankkeen alkuvaiheen kokeilut ja pilotoinnit kiteytyvät, hankkeen loppua kohti innovointimalleiksi. Näistä yksi on INNOlab eli liikkuva laboratorio, joka voidaan ”perustaa” yritysten tiloihin. Se on suunnattu opintojaan aloittaville opiskelijoille, jotka haluavat verkostoitua, kurkata työelämään ja kokeilla ideointitaitojaan. Tavoitteena on herätellä opiskelijat huomaamaan, millaista ylijäämämateriaalia on tarjolla, ja miten sitä voitaisiin hyödyntää, ja miten siitä voitaisiin kehitellä yritysideaa.

INNOlab toteutettiin 3–10 opiskelijan innovointitiimeinä yrittäjän toimitiloissa. Lähtökohtana on, että yrityksen ylijäämämateriaalista ideoidaan ja luonnostellaan tuotteita tai palveluja. Idea-aihiot voidaan koota esimerkiksi kollaasiksi, joka esitellään yrittäjälle. Yrittäjä kommentoi idea-aihioita ja valitsee niistä parhaimmat ideat, minkä jälkeen ideointia jatketaan. Innovointiprosessin päätteeksi parhaasta tai parhaimmista ideoista voidaan valmistaa myös proto. Lopuksi yrittäjä antaa palautteenidean toimivuudesta ja hyödynnettävyydestä.


 INNOlab-työpaja yrittäjän toimitiloissa Villakamarissa Petäjävedellä 27.8.2020
 
Hankkeen aikana toteutettiin neljä kokeilua, joista kolme yhteistyössä tekstiilialan yritysten, ja yksi metallialan yrityksen kanssa. Kokeiluihin ja pilotointeihin osallistui yhteensä 22 opiskelijaa. Useimpien, luovilla aloilla toimivien yritysten toimitilat ovat kooltaan usein melko pienet, joten 3–4 hengen tiimit toimivat pilotoinneissa parhaiten. Myös ryhmädynamiikka toimi pienryhmissä yleensä hyvin.

Ylijäämävillasta, -huovasta ja -langoista erilaisiksi tuoteaihioiksi.
Mervi Jokinen,  Eija Pylvänäinen, Eija Puolakka, Emma Rossi (taideteollisuusala). 

Tiivistettynä INNOlab on yritysrajapinnassa toteutettu innovointipäivä, jossa yhdistyvät nopea ideointi ja protoilu sekä omaan toimialaan tutustuminen ja verkostoituminen sekä työelämäyhteistyö. Innovointipäivä tukee opiskelijaa suuntaamaan jatkossa myös työssäoppimisjaksoaan, ja auttaa havaitsemaan ylijäämämateriaalin hyödyntämisen yhtenä vaihtoehtona oman yritysidean kehittämiselle.


 INNOlab-mallissa opiskelijatiimit ideoivat ja luonnostelevat yrityksen ylijäämämateriaalista tuotteita tai palveluja.
 
Yrittäjät kokivat pilotoinnit myönteisinä. Heidän mukaansa opiskelijoiden työelämä- ja taustaosaaminen vaikuttaa paljon lopputulokseen. Prosessi voidaan toteuttaa osittain tai kokonaan yrityksen tiloissa, mutta osa innovointiprosessista on helppo siirtää myös oppilaitokseen, jolloin innovointi voidaan toteuttaa oppilaitoksessa ja lopputulos käydään esittelemässä yrittäjälle.
 
Opiskelijat kokivat yritysyhteistyön antoisana: osa kertoi, että kannustava palaute antoi uskoa omiin kykyihin, ja että he kiinnostuivat innovoinnista ja yrityksen toiminnasta ja osa, että he aikovat hakeutua yritykseen myöhemmin työssäoppimisjaksolle.

Teksti on julkaistu hankkeen julkaisussa ”Työelämävalmiuksien vahvistaminen luovien alan koulutuksessa – tiimitoiminta, innovaatiotaidot ja kiertotalous osana toisen asteen koulutusta. Julkaisu on ladattavissa TÄÄLTÄ.
 
Teksti ja kuvat Sirpa Vauhkala